نیروی سبز

در این یک سال و اندی به وجود آمدن جنبش سبز، بزرگ­ترین دغدغه ذهنی من و بسیاری از دوستانم که کمابیش سبز بودند، نداشتن یک طرح کامل و مشخص از فعالیت­ها، اهداف، باور­ها، چشم­انداز و برنامه­ی جنبش سبز بود تا با تکیه بر آن بشود یقین پیدا کرد و در مرحله بعد بشود از آن دفاع کرده و رسانه­اش بود.

مدتی نیز بود که حال روحی بسیار بدی داشتم و وقتی با دوستانم به درد دل می­نشستیم وضع آن­ها از من هم بدتر بود. این اواخر به این نتیجه رسیدیم که ریشه­اش اساسن از وضعیت اجتماعی و سیاسی ست و به تعبیر من بی حرکتی و سکون و سکوت جنبش سبز بود.

دیشب وقتی بیانیه تاجزاده را خواندم حالم خوب شد. احساس سرزندگی کردم. امشب هم وقتی بیانیه هجدهم را دیدم که نامش را منشور سبز گذاشته بودند، انرژی را دیدم که وجودم را فراگرفت.

منشور سبز که همان بیانیه هجدهم میر حسین موسوی محسوب می­شود، با وجود این­که فقط طرحیست اولیه و همانطور که خود میرحسین موسوی آورده، قدمی برای شروع و تکمیل­تر شدن و با وجود تمام نقد­هایی که می­تواند بر آن بیان شود، شروع دور جدیدی از فعالیت­ها درمسیر جنبش سبز است.

به خصوص که برای تکمیل آن راه­های جدیدی برای تکثیر هرچه بهتر آن هم اندیشیده شده است.

این فایل متنی (PDF) منشور سبز و این هم فایل صوتی. (البته ای کاش در تهیه فایل صوتی کمی بیشتر حساسیت به خرج می­دادند).

این انتخاب از میرحسین که از شفیعی کدکنی است را دوست داشتم:

طفلی بهنام شادی دیریست گم شده است

با چشم­های روشن براق

با گیسویی بلند به بالای آرزو

هرکس از او نشانی دارد

ما را خبر کند

این هم نشان ما

یک سو خلیج فارس

سوی دگر خزر

.

.

.

..........................................

پ.ن1: بیانیه­های هجده­گانه مبرحسین موسوی (یکم تا هجدهم و تا تاریخ بیست پنجم خرداد هشتاد و نه) هم در قالب کتاب موبایلی تهیه شده که اینجا می­گذارم برای آن­هایی که ندارند.

پ.ن 2: اولین نقد درخور تفکر بر همین منشور را هم اینجا دیدم که بد نیست نگاهی بیندازید.

14 نظر:

مهتا ۲۶/۳/۸۹ ۷:۵۵ قبل‌ازظهر  

آره واقعا خیلی روحیه بخش بود.. بخصوص نامه تاجزاده باب جدیدی خواهد گشود..

مهتا ۲۶/۳/۸۹ ۷:۵۵ قبل‌ازظهر  

آره واقعا خیلی روحیه بخش بود.. بخصوص نامه تاجزاده باب جدیدی خواهد گشود..

Unknown ۲۶/۳/۸۹ ۱۰:۲۲ قبل‌ازظهر  

ممنون بابت تبریک تولد و اینکه بیاد منی. تبریک گفتن ِ آدمهای خوب هم خیلی به آدم انرژی میده و غنیمته.

Unknown ۲۶/۳/۸۹ ۱۱:۵۵ قبل‌ازظهر  

راستی ماجرای تولد رو نوشتم، بیا ببین.

مترسک ۲۶/۳/۸۹ ۱:۳۶ بعدازظهر  

ممنون از فایل ها!فقط فایل صوتیش خوب اجرا نشده بود(صداش جالب نبود).ترجیح با خوندن بود!

مژگان ۲۶/۳/۸۹ ۲:۴۴ بعدازظهر  

وقتی به سال پیش فکر می کنم فقط اعصابم خورده میشه امیدوارم این انرژی ها و نیرو ها به جایی برسن .

ایستگاه ۲۶/۳/۸۹ ۵:۲۳ بعدازظهر  

میچبه لامصب
خوب بهتر میکنه حال آدمو!
چکار کنیم دیگه!
تازه میخواد بهترتر بشه عمو!

سین دخت ۲۷/۳/۸۹ ۹:۵۷ قبل‌ازظهر  

نظر من کو؟
من کلی نظر داده بودم اینجا؟!

پلپلک ۲۷/۳/۸۹ ۱:۳۲ بعدازظهر  

سلام نامه تاج زاده خیلی خوب بود اینکه بزرگترها هم بگن ما اشتباه کردیم کلا روحیه خوبیه!

زهرا ۲۸/۳/۸۹ ۲:۰۴ قبل‌ازظهر  

سلام
خوندیم بدک نبود.
وقتی میای وبلاگ آدم و نظر میگذاری آدم نمی دونه جواب کدومش رو بهت بده.

ولی یه چیزی برام جالب بود این جمله که در مورد کتاب دا نوشته بودی رو به کی بود:
*ولی چون اولا یک مخالف داره تبلیغش میکنه*
منظورت از مخالف کیه؟چیه؟
اگه منم هر وقت مژگان و دیدی ازش در مورد پارسال و اون روزا بپرس.
ولی بدون برادر من همش سر کاری بوده و هست و خواهد بود.
همینیه که هست و هیچ کاری نمی شه کرد بیخود حرص نخور،تازه اگه ناراحت نمیشی بهت بگم یه عمر زندگی و سابقه ی خودت رو خراب اینا نکن.
در مورد حجابه هم حرف منم از اول این بود ولی خوب اون قشنگ بیان کرده بود.
خوبه بالاخره ما رو تشویق کردی به خاطر یکی از مطالبمون.

سمیرا ۲۸/۳/۸۹ ۷:۴۹ قبل‌ازظهر  

وای از این به بعد مکرمه می تونه جای منم نظر بده باهاش موافقم
درسته ما خیلی بی کسیم اما فراموشم نمی کنیم توبه گرگ مرگه

بالا بلند ۲۸/۳/۸۹ ۹:۰۴ بعدازظهر  

راستی من بلد نیستم اینجا نظر بدم. خیلی سخته. یه جورایی احتیاج به مدرک مهندسی کامپیوتر داره. اما بالاخره یاد گرفتم.
امام کریم محمدی : من سبز نیستم اما سبزیها و سرسبزیها را دوست دارم. خوشحالم که دوباره تونستم برات کامنت بذارم.

اریا ۳۰/۳/۸۹ ۲:۰۶ بعدازظهر  

سلام
حدس زدم که باید معلم باشید
ایام انتخابات انگار روح زندگی در مردم دمیده شده بود و همه ازاد بودن تا نظرشون رو فریاد بزنن
ازاد بودن تا از فکرشون و اندیششون دفاع کنن با تمام مشکلاتش و حسرت اخرش روزهای خوبی بود

فرزاد محمدی ۳۰/۳/۸۹ ۴:۳۲ بعدازظهر  

یااااااافتم!(یک شکلک که لخت و عور از مونیتور پریده بیرون و فریاد میزند : یافتم! یافتم! یافتم که چطور برای بلاگز پاتی ها نظر بهم.)

راستی! این عمو میری چه خیال کرده اند که به حکومت و دولتی که بلکل وجود شریف ایشان و جنبششان را کتمان میکنند راه کار برای خروج از بحران پیشنهاد میکنند!!!
و کلی ایراد اساسی و پایه ای دیگر در منشور!!!
بدرود.
یافتم...
یافت...
یاف...
یا...
ی...
...

درباره من

عکس من
اولش از یک عروسک شروع شد که گرچه اصلن وجود خارجی نداشت ولی من شبیهش بودم و اصلن احساس میکردم خود آن عروسک شده ام. معلم زبان انگلیسیم که البته اگر بخواهم شغلم را بگویم طراحی و عکاسی کار میکنم.

بشنوید